Топ-100

ⓘ Free online encyclopedia. Did you know? page 394




                                               

Joldaš

Joldaš on Mahatškalassa Dagestanin tasavallassa ilmestyvä kumykinkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu huhtikuussa 1917. Aluksi se ilmestyi nimillä Zaman ”Aika”, Musavat ”Tasa-arvo”, Išči xalk ”Työkansa”, ”Al bairaq” ”Punalippu”, Dağystan fuq ...

                                               

Journal de St.-Pétersbourg

Journal de St Pétersbourg oli Pietarissa vuosina 1825–1918 ilmestynyt ranskankielinen sanomalehti. Se oli Venäjän ulkoministeriön virallinen tai puolivirallinen äänenkannattaja. Lehden edeltäjiä olivat viralliset Journal du Nord vuonna 1807–1812 ...

                                               

Kolokol

Kolokol oli Aleksandr Herzenin ja Nikolai Ogarjovin vuosina 1857–1867 julkaisema vallankumouksellinen venäläinen sanomalehti. Lontoossa Poljarnaja zvezda -aikakauskirjan yhteen syntynyt Kolokol ilmestyi yhdestä neljään kertaan kuukaudessa. Sen te ...

                                               

Komi mu

Komi mu on Syktyvkarissa Komin tasavallassa ilmestyvä kominkielinen sanomalehti. Komin lehdistön historia alkaa Zyrjanskaja žizn ”Syrjäänien elämä” -lehdestä, joka alkoi ilmestyä Ust-Sysolskissa vuonna 1918. Keväällä 1919 sen nimenä oli V zyrjans ...

                                               

Kugarńa

Kugarńa on Joškar-Olassa Marin tasavallassa ilmestyvä lähinnä nuorisolle tarkoitettu marinkielinen viikkosanomalehti. Kugarńa perustettiin vuonna 1991 Marin komsomolkomitean yhteydessä toimineen U vii ”Uusi voima” -nuorisoliikkeen aloitteesta. Le ...

                                               

Lezgi gazet

Lezgi gazet on Venäjällä Dagestanin pääkaupungissa Mahatškalassa ilmestyvä lezginkielinen sanomalehti. Ensimmäinen lezginkielinen sanomalehti perustettiin vuonna 1928 nimellä Tsiji dunja ”Uusi maailma”. Vuonna 1931 se siirrettiin Mahatškalasta Ah ...

                                               

Lūimā sēripos

Lūimā sēripos on Venäjällä Hanti-Mansian autonomisen piirikunnan pääkaupungissa Hanty-Mansijskissa ilmestyvä mansinkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1989. Aikaisemmin mansinkielistä aineistoa ilmestyi hantinkielisessä Lenin pant hu ...

                                               

Mokšen pravda

Mokšen pravda on Saranskissa Mordvan tasavallassa ilmestyvä mokšankielinen sanomalehti. Lehden historia alkaa Moskovassa vuonna 1921 perustetusta mordvalaisesta Jakstere tešte -lehdestä. Se ilmestyi lähes kolmen vuoden ajan mokšan ja ersän kielil ...

                                               

Moskovski korrespondent

Moskovski korrespondent oli venäläinen kevytsisältöinen sanomalehti, jota julkaisi Natsionalnaja Mediakompanija syyskuusta 2007 lokakuuhun 2008. Sen päätoimittaja oli 18. huhtikuuta 2008 asti Grigori Nehorošev, myöhemmin Akram Murtazajev. Julkais ...

                                               

Moskovskije vedomosti

Moskovskije vedomosti oli Moskovassa vuosina 1756–1917 ilmestynyt venäläinen sanomalehti. Moskovskije vedomosti oli pietarilaisen Sankt-Peterburgskije vedomostin jälkeen Venäjän toiseksi vanhin sanomalehti. Se kuului vuoteen 1909 saakka Moskovan ...

                                               

Neva (lehti)

Neva oli Pietarissa vuosina 1907–1918 ilmestynyt suomenkielinen sanomalehti. Lehti perustettiin viranomaisten vuonna 1906 lakkauttaman Uuden Inkerin tilalle. Se ilmoitti tavoitteekseen työtätekevän kansan sivistyksen, yhteiskunnallisten ja taloud ...

                                               

Nezavisimaja gazeta

Nezavisimaja gazeta on yksi nyky-Venäjän suurista sanomalehdistä, joka keskittyy ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin, poliittisiin ja kulttuurisiin kysymyksiin. Lehden painos on noin 50 000 ja sen verkkosivustolla on päivittäin 70 000 kävijää. Bori ...

                                               

Nogai davysy

Nogai davysy on Venäjällä Karatšai-Tšerkessian pääkaupungissa Tšerkesskissä ilmestyvä nogainkielinen sanomalehti. Lehti ilmestyi vuodesta 1928 lähtien nimellä Kyzyl Tšerkes ”Punainen Tšerkessia” aluksi venäjänkielisen ja vuodesta 1933 tšerkessink ...

                                               

Novaja gazeta

Novaja gazeta on venäläinen kolmesti viikossa ilmestyvä lehti, jolla on yhteiskuntakriittinen toimituksellinen linja. Neljä lehden toimittajaa on surmattu ja monia uhkailtu. Lehti on Venäjän tunnetuin liberaalilehti. Henkilökunta omistaa lehdestä ...

                                               

Qaračai

Qaračai on Venäjällä Karatšai-Tšerkessian pääkaupungissa Tšerkesskissä ilmestyvä karatšai-balkaarinkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1924. Aluksi se ilmestyi nimellä Taulu džašau ”Vuoriston elämä”, vuodesta 1929 nimellä Taulu džarl ...

                                               

Retš

Retš oli Pietarissa Venäjällä vuosina 1906–1917 ilmestynyt sanomalehti. Se oli Perustuslaillisdemokraattisen puolueen eli kadettien pää-äänenkannattaja. Retšin julkaisijoina toimivat muun muassa Julian Bak, Vladimir Nabokov ja Ivan Petrunkevitš. ...

                                               

Rossijskaja gazeta

Rossijskaja gazeta on Venäjän federaation perustama ja omistama yhteiskunnallis-poliittinen ja yleisvenäläinen sanomalehti, jonka toimituksellinen linja heijastelee Venäjän hallituksen piirissä vallitsevia mielipiteitä. Venäjän presidentti muokka ...

                                               

St. Petersburger Herold

St. Petersburger Herold oli Pietarissa vuosina 1875–1914 ilmestynyt saksankielinen sanomalehti. Elokuussa 1914 sen nimeksi tuli Petrograder Herold. Franz Geselliuksen perustama St. Petersburger Herold oli vanhemman St. Petersburger Zeitungin ohel ...

                                               

St. Petersburgische Zeitung

St. Petersburgische Zeitung oli Pietarissa vuosina 1727–1914 ilmestynyt saksankielinen sanomalehti. Vuodesta 1852 lähtien sen nimenä oli St. Petersburger Zeitung ja elokuusta 1914 Petrograder Zeitung. St. Petersburgische Zeitungin perustaminen li ...

                                               

The Moscow Times

The Moscow Times on englanninkielinen, Moskovassa viitenä päivänä ilmestyvä sanomalehti. Lehteä kustansi vuoteen 2015 asti suomalaiseen Sanoma-konserniin kuuluva Independent Media. Lehti on ilmestynyt vuodesta 1992 ja sen levikki 2011 oli 35 000. ...

                                               

Trudovaja Rossija

Trudojava Rossija eli Työtä tekevä Venäjä on vuodesta 1994 ilmestynyt venäläinen lehti. Se on Venäjän kommunistinen työväenpuolue - Vallankumouksellinen kommunistien puolueen pää-äänenkannattaja.

                                               

Udmurt duńńe

Udmurt duńńe on Iževskissä Udmurtian tasavallassa ilmestyvä udmurtinkielinen sanomalehti. Ensimmäinen udmurtinkielinen sanomalehti Voinayś ivor ”Sotatietoja” alkoi ilmestyä vuonna 1915. Historiansa aikana lehdellä on ollut monta nimeä: Udmort ”Ud ...

                                               

Vatan

Vatan on Dagestanissa Venäjällä ilmestyvä tatin- ja venäjänkielinen sanomalehti. Lehti on perustettu vuonna 1928 nimellä Zahmetkeš ”Raataja”. Aluksi sitä julkaistiin heprealaisella kirjaimistolla. Vuosina 1929–1930 otettiin käyttöön latinalainen ...

                                               

Vedomosti

Vedomosti oli Venäjän ensimmäinen sanomalehti. Sen ensimmäinen numero ilmestyi Pietari I:n määräyksestä 16. joulukuuta 1702. Lehden nimi vaihteli. Välillä se oli Rossijskije vedomosti, Vedomosti o vojennyh i inyh delah ym. Toukokuuhun 1711 saakka ...

                                               

Zamana

Zamana on Venäjällä Dagestanin pääkaupungissa Mahatškalassa ilmestyvä darginkielinen sanomalehti. Zamana on perustettu vuonna 1921 nimellä Dagistanna muhtarijat ”Autonominen Dagestan”. Aluksi se ilmestyi arabialaisella, myöhemmin latinalaisella j ...

                                               

Zvezda (Perm)

Zvezda on Venäjällä Permin aluepiirin pääkaupungissa Permissä ilmestyvä alueellinen sanomalehti. Lehti on perustettu marraskuussa 1917. Aluksi se ilmestyi nimellä Proletarskoje znamja ”Proletariaatin lippu”. Kesäkuussa 1918 se sai nimen Zvezda Ve ...

                                               

Zvezda (pietarilainen sanomalehti)

Zvezda oli Venäjällä Pietarissa vuosina 1910–1912 ilmestynyt sosiaalidemokraattinen sanomalehti. Lehden ensimmäinen numero ilmestyi 29. joulukuuta 1910. Aluksi sitä julkaistiin kerran, myöhemmin kahdesti ja maaliskuusta 1912 lähtien kolmesti viik ...

                                               

Eesti Päevaleht

Eesti Päevaleht on yksi Viron vanhimpia sanomalehtiä ja maan toiseksi suurin päivälehti Postimehen jälkeen. Sen levikki toukokuussa 2016 oli 18 700 kappaletta. Sen lukijamäärä on noin 100 000. Eesti Päevalehden edeltäjä Päevaleht perustettiin 16. ...

                                               

Postimees

Postimees on virolainen sanomalehti, joka on perustettu Pärnussa vuonna 1857. Lehdestä tuli Viron ensimmäinen päivittäin julkaistava sanomalehti vuonna 1891. Neuvostoaikana vuosina 1948–1990 lehden nimi oli Edasi.

                                               

Sakala

Sakala on Viron ensimmäinen poliittinen sanomalehti. Sen perusti Carl Robert Jakobson vuonna 1877 Viljandissa yritettyään useaan otteeseen saada luvan lehden perustamiseen. Lehti oli Viron kansallisuusliikkeen radikaalien äänitorvi, joka vaati mu ...

                                               

Uma Leht

Uma Leht on ainoa võron kielellä painettava sanomalehti. Sanomalehden omistaa Võro Selts VKKF –niminen säätiö. Lehti ilmestyy kerran kahdessa viikossa, ja sen ensimmäinen numero ilmestyi 1. elokuuta 2000.

                                               

Uus Ilm

Uus Ilm oli 1909–1989 Yhdysvalloissa New Yorkissa ilmestynyt sosialistinen ja myöhemmin kommunistinen sanomalehti. Vielä 1930-luvulla sanomalehdellä oli vähän tilaajia, enemmistö painoksista jaettiin ilmaisena. Toisen maailmansodan aikana Uus Ilm ...

                                               

Õhtuleht

Õhtuleht on virolainen iltapäivälehti ja maan toiseksi suurin päivittäinen sanomalehti. Sen levikki on 47 600 kappaletta ja sillä on noin 242 000 lukijaa. Lehti syntyi vuonna 2000 kun kaksi kilpailevaa iltapäivälehteä, Ekspress Gruppin Õhtuleht j ...

                                               

Arbetaren (Yhdysvallat)

Arbetaren oli New Yorkissa vuosina 1894–1928 ilmestynyt ruotsinkielinen sosialistinen sanomalehti. Nimellä Skandinaviska-Amerikanska Abetaren perustettu lehti ilmestyi säännöllisesti joka toinen viikko vapusta 1895 lähtien. Se sisälsi myös tanska ...

                                               

The Boston Globe

The Boston Globe on Bostonin ja Uuden-Englannin laajalevikkisin päivittäin ilmestyvä sanomalehti. The New York Times Companyn omistaman lehden paikallinen pääkilpailija on tabloidi Boston Herald.

                                               

The Boston Herald

The Boston Herald on Bostonissa, Massachusettsissa ilmestyvä sanomalehti. Lehden julkaisu aloitettiin 1846, ja se on eräs vanhimmista Yhdysvalloissa päivittäin ilmestyvistä sanomalehdistä. Lehti on historiansa aikana voittanut neljä Pulitzer-palk ...

                                               

Chicago Sun-Times

Chicago Sun-Times on yhdysvaltalainen sanomalehti, jota julkaistaan Chicagossa. Lehti on perustettu vuonna 1948 ja se ilmestyy päivittäin. Lehden päivittäinen levikki on 368 062 kappaletta ja sunnuntainumeron levikki 324 074. Toinen Chicagossa il ...

                                               

Chicago Tribune

Chicago Tribune on Chicagossa Yhdysvalloissa ilmestyvä sanomalehti. Se on Chicagon ja Yhdysvaltain keskilännen johtava sanomalehti ja levikiltään viidenneksi suurin Yhdysvalloissa. Vuonna 1922 lehti järjesti kansainvälisen arkkitehtikilpailun toi ...

                                               

The Christian Science Monitor

The Christian Science Monitor on Yhdysvalloissa ilmestyvä kansainvälinen viikoittain ilmestyvä julkaisu, jota julkaistaan myös verkossa. Verkkojulkaisun kanssa ilmestyy myös päivittäin uutiskirjeitä, jota voi lukea mobiililaitteilla. Lehden perus ...

                                               

Columbia Press

The Columbia Press on Oregonin Warrentonissa ilmestyvä yhdysvaltalainen sanomalehti. Gary Nevanin julkaisema ja toimittama viikkolehti palvelee Warrentonin kaupunkia ja Clatsopin piirikuntaa. Lehti on saanut alkunsa Suomi-Synodin Oregonin Astoria ...

                                               

Essence

Essence on yhdysvaltalainen muoti-, elämäntapa- ja viihdejulkaisu. Lehden ensimmäinen numero julkaistiin maaliskuussa 1970, ja sen levikki on noin 1 600 000 kappaletta. Se oli ensimmäinen 18–35-vuotiaille afroamerikkalaisille naisille kohdennettu ...

                                               

Houston Chronicle

Houston Chronicle on päivittäinen broadsheet-sanomalehti, joka ilmestyy Texasin Houstonissa. Marcellus E. Foster perusti sanomalehden vuonna 1901. Tällä hetkellä sen omistajana toimii mediayhtiö Hearst Communications. Lehden päätoimittajana toimi ...

                                               

Los Angeles Times

Los Angeles Times on Los Angelesissa Yhdysvalloissa päivittäin ilmestyvä sanomalehti. Lehti perustettiin 4. joulukuuta 1881, ja nykyään sen omistaa Tribune Publishing. Vuonna 2013 se oli levikiltään Yhdysvaltojen neljänneksi suurin sanomalehti. S ...

                                               

Ny Tid (Yhdysvallat)

Ny Tid oli Yhdysvalloissa vuosina 1922–1936 ilmestynyt ruotsin-, norjan- ja tanskankielinen kommunistinen sanomalehti. Lehti sai alkunsa, kun entiset Amerikan sosialistipuolueen ja Amerikan sosialistisen työväenpuolueen skandinaaviset järjestöt y ...

                                               

San Francisco Chronicle

San Francisco Chronicle on San Franciscossa Yhdysvalloissa vuonna 1865 perustettu sanomalehti. Lehden perustajia olivat Charles de Young ja Michael H. de Young. Nykyään San Francisco Chronicle on San Franciscon lahden ympäristön suurin sanomalehti.

                                               

St. Paul Pioneer Press

St. Paul Pioneer Press on Saint Paulissa, Minnesotassa ilmestyvä sanomalehti, joka palvelee erityisesti Minneapolis–Saint Paulin suurkaupunkialuetta. Se on suurkaupunkialueen itäosien päälehti, ja sen sunnuntainumeron levikki on noin 272 000. Leh ...

                                               

Svenska Socialisten

Svenska Socialisten oli Yhdysvalloissa vuosina 1905–1922 ilmestynyt ruotsinkielinen työväenlehti. Illinoisin Rockfordissa perustettu lehti siirtyi vuonna 1911 Amerikan sosialistipuolueen skandinaaviselle järjestölle Skandinaviska Socialistförbund ...

                                               

USA Today

USA Today on yhdysvaltalainen valtakunnallinen sanomalehti. Lehteä julkaisee Gannett-mediayhtiö, ja sen toimituksellinen linja on konservatiivinen ja maltillisen oikeistolainen. Maailman sanomalehtien ja uutiskustantajien liiton vuoden 2016 yhtee ...

                                               

The Washington Post

The Washington Post on Yhdysvalloissa Washingtonin kaupungissa ilmestyvä sanomalehti. Se on alueen lehdistä levikiltään suurin ja olemassa olevista vanhin. Lehti sai maailmanlaajuista kuuluisutta 1970-luvun alussa toimittajiensa Bob Woodwardin ja ...

                                               

The Washington Times

The Washington Times on päivittäinen broadsheet-sanomalehti, joka ilmestyy Washington DC:ssä. Sanomalehti on perustettu vuonna 1982, ja sen perusti Yhdistymiskirkon johtaja Sun Myung Moon. Tällä hetkellä sen omistajana toimii monialayritys Operat ...